HOTĂRÂRE
privind aprobarea închirierii prin licitație publica a unor suprafețe de pajiști aparținând domeniului public al orașului Năsăud
Consiliul Local Năsăud,
întrunit în şedinţă de îndată, în prezenţa a 15 consilieri,
Având în vedere:
- proiectul de hotărâre iniţiat de primarul oraşului Năsăud;
- raportul Comp. Admin. Dom. Public și Privat , nr. 24437/03.05.2017;
- expunerea de motive a primarului orașului Năsăud nr.24459/02.2017;
- prevederile art. 3, art. 15 si art. 16 alin. 1 Legea nr. 213 / 1998, privind proprietatea publică si regimul juridic al acesteia, actualizata, cu modificările si completările ulterioare;
- prevederile art. 1, art. 3 alin. „b”, si art. 9 alin. „3”, din O.U.G. nr. 34/2013, privind organizarea, administrarea si exploatarea pajiștilor permanente si pentru modificarea si completarea Legii fondului funciar nr. 18/1991;
- prevederile H.G. nr. 1064/2013 privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea prevederilor O.U.G. nr. 34/2013 privind organizarea, administrarea si exploatarea pajiștilor permanente si pentru modificarea si completarea Legii fondului funciar nr. 18/1991 cu modificările și completările ulterioare;
- prevederile Ordinului nr. 407/2013 pentru aprobarea contractului-cadru de concesiune si închiriere a suprafețelor de pajiști aflate in domeniul public/privat al comunelor, orașelor, respectiv al municipiilor al Ministerului Agriculturii si Dezvoltării Rurale si al Ministerului Dezvoltării Regionale si Administrației Publice, cu modificările și completările ulterioare;
- prevederile Legii nr.347/2004, legea muntelui, republicată, cu modificările și completările ulterioare;
- prevederile Deciziei privind reconstituirea islazurilor comunale si loturilor semincere nr. 360 din 15.11.1991 a Prefecturii județului Bistrița-Năsăud;
- prevederile Hotărârii Consiliului Local al orașului Năsăud nr. 85/1999, privind însușirea inventarului domeniului public al orașului Năsăud, aprobată prin Hotărârea Guvernului României nr. 905/2002, anexa nr.4, modificată şi completată prin Hotărârea Guvernului României nr. 262/2011, anexa 1 si Hotărârea Guvernului României nr. 314/2013.
- prevederile Legii nr.273/2006, privind finanțele publice locale cu modificările şi completările ulterioare;
- prevederile Ordinului nr.226/2003, pentru aprobarea Strategiei privind organizarea activității de îmbunătățire şi exploatare a pajiștilor la nivel național, pe termen mediu şi lung;
- adresa Agenției de Plăți si Intervenție pentru Agricultura, centrul local Năsăud, cu nr. 1353 din 01.03.2017, înregistrata la primăria oraşului Năsăud sub nr. 21954 din 01.03.2017 privind suprafețele eligibile pentru plata subvenției APIA a pășunilor propuse pentru concesionare
În temeiul dispozițiilor art.36,(2), lit.” c” şi alin.5 lit.a, art.44(1) şi art.45(3), art 123 alin. 1 și alin. 2 din Legea administrației publice locale nr.215/2001, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
HOTĂRĂŞTE:
Art.1. Se aprobă închirierea unor suprafețe de pajiști aparținând domeniului public al orașului Năsăud, pe durată de 7 ani, prin licitație publică, conform anexei nr. 1, care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art.2. Se aprobă studiul de oportunitate, pentru închirierea, prin licitație publică, a unor suprafeţe de pajişti, conform anexei nr. 2.
Art.3.Se aprobă Caietul de sarcini pentru închirierea, prin licitaţie publică, a unor suprafeţe de pajişti, conform anexei nr. 3, care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art.4. Se aprobă contractul-cadru de închiriere a suprafeţelor de pajişti, conform anexei nr. 4.
Art.5. Cu data întrării in vigoare a prezentei hotărârii se abrogă hotărârea Consiliului Local al orașului Năsăud nr. 34/30.03.2017.
Art.6. Cu ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentei hotărâri, se încredințează primarului orașului Năsăud, prin compartimentul Administrarea domeniului public și privat, Compartimentul juridic și Biroul taxe și impozite din cadrul aparatului de specialitate al primarului.
Art.7. Prezenta hotărâre se aduce la cunoștință publică prin grija secretarului orașului şi se transmite prin intermediul secretariatului consiliului local, către:
- Primarul orașului Năsăud
- Instituția Prefectului Jud. Bistrița-Năsăud;
- Compartimentul audit intern;
- Biroul impozite și taxe;
- Compartimentul financiar- contabil;
- Compartimentul administrării domeniului public și privat;
- Compartimentul juridic;
- Compartimentul relații cu publicul;
Preşedinte de şedinţă, Secretar,
Rogozan Florin- Grigore cons.jr. Șoldea Vasile
Nr. 57/03.05.2017
Năsăud/ad. Cu 15 v
ANEXA 2
Studiu de oportunitate
1. Obiectivul închirieri
- pajiștile ce se închiriază prin licitație publica, fac parte din domeniul public al oraşului Năsăud;
- pajiștile prezentate in anexa nr. 1 din hotărârea consiliului local sunt constituite din mai multe trupuri/riduri si reprezintă suprafețele de pășuni alpine si pășuni colinare, respectiv suprafeţe curățate de lăstăriș si resturi vegetabile care pot fi pășunate;
2. Scopul Închirierii
Prin închiriere se urmărește:
- o mai buna utilizare a pajiștilor, prin ridicarea potențialului productiv al acesteia;
- efectuarea la timp și in condiții optime a lucrărilor de întreținere si igienizare, in conformitate cu normele in vigoare;
- efectuarea de lucrări de fertilizare, cu efect ameliorativ asupra însușirilor fizice, chimice si trofice a solului;
- asigurarea unei mai bune supravegheri a pajiștilor;
- atragerea la bugetul Consiliului Local de fonduri suplimentare.
3. Motive de ordin economic, financiar de mediu care justifica acordarea închirierii:
- asigurarea întreținerii corespunzătoare a pajiștilor si ridicarea potențialului productiv al acestora.
- administrarea eficienta a domeniului public;
- menținerea cu strictețe a condițiilor de igiena cerute de reglementările legale in vigoare a pajiștilor precum si gestionarea eficienta a deşeurilor;
- creșterea veniturilor Consiliului Local prin plata chiriei.
4.Modalitatea de acordare a închirierii
- licitatia publica
5. Durata Închirierii
- durata inchirieri este de 7 ani.
6. Elemente de pret
- nivelul minim al chiriei pentru pasunile alpine, respectiv goluri alpine este de 370 lei/ha/an. Aceasta valoare a fost calculata estimativ, pornind de la incarcatura optima de UMV/ha;
- nivelul minim al chiriei pentru pășunile colinare, este de 250 lei/ha/an; Aceasta valoare a fost calculata estimativ, pornind de la incarcatura optima de UMV/ha;
- anual, chiria se va modifica in functie de indicele de inflatie;
- plata se va face anual, in doua transe, astfel:
- 30% din cuantumul total pana la finele lunii noiembrie;
- 70 % din cuantumul total pana la finalul lunii decembrie.
- pentru plata cu intarziere a obligatiilor financiare se percep majorari de intarziere conform legislatiei in vigoare.
- in conformitate cu prevederile Codului fiscal, locatarul va platii anual, catre bugetul local, in afara chiriei si taxa de teren.
7. Termene de realizare a procedurii de închiriere
- după adoptarea Hotărârii Consiliului Local al oraşului Năsăud de aprobare a închirierii prin licitaţie publica a unor pajiști aparţinând domeniului public, se va proceda la inițierea procedurii in conformitate cu prevederile legale;
8. Încheierea contractului de închiriere:
- contractul de închiriere se va încheia cu ofertantul care va fi declarat câștigător, avându-se in vedere ofertele prezentate si condițiile stabilite in caietul de sarcini.
PRIMAR, SECRETAR,
Mircea Romocea Cons. jr. Vasile Şoldea
Comp. A.D.P.P,
Iovu Ioan
Anexa 3
CAIET DE SARCINI
privind închirierea unor suprafețe de pajiști
I. Informații generale privind obiectul închirierii
1.1. Obiectul închirierii îl reprezintă suprafețele de pășuni alpine, respectiv goluri alpine și pășuni colinare, respectiv suprafețe curățate de lăstăriș și resturi vegetale care pot fi pășunate și sunt constituite din mai multe trupuri.
1.2. Pajiștile fac parte din domeniul public al orașului Năsăud.
1.3. Pajiștile menționate în anexa nr. 1 la Hotărârea Consiliului vor fi folosite exclusiv pentru pășunatul animalelor și fertilizarea terenului.
1.4. La licitația publică privind închirierea pajiștilor pot participa crescători de animale, persoane fizice sau juridice din orașul Năsăud și localitățile componente Luşca șl Liviu Rebreanu, care dețin animale întreținute și crescute pe raza orașului Năsăud și sunt înregistrate în Registrul Agricol până la data adoptării prezentei hotărâri iar după organizarea licitației, excedentul de pajiști poate fi închiriat crescătorilor de animale, persoane fizice sau juridice din alte localități, care au suprafețe insuficiente de pășunat.
II. Condiții generale ale închirierii
2.1. Identificarea pajiștilor este configurată în schițele ce se găsesc la compartimentul de administrare a domeniului public și privat, urmând să fie predate câștigătorului licitației fiecărui rid, pe baza de proces verbal predare/primire;
2.2. Locatarul este obligat sa asigure exploatarea prin pășunat eficace, în regim de continuitate și de permanenta, potrivit obiectivelor stabilite de către locator.
2.3. Locatarul este obligat sa respecte programul de pășunat.
2.4. Locatarul este obligat să realizeze anual mutarea stânei, târlirea, la un interval de maxim 45 de zile pentru a preveni degradarea terenului.
2.5. Locatarul este obligat sa realizeze anual, pe cheltuiala sa, lucrări de curățare a pășunilor, de eliminare a buruienilor toxice, precum și eliminarea excesului de apa.
2.6. Locatarul este obligat să respecte încărcătura de animale/ha.
2.7. Locatarului îi este interzis să realizeze construcții neautorizate pe aceste terenuri, cu excepția stânelor provizorii;
2.8. Locatarului îi este interzisă creșterea, la stâna sau pe lângă stâna, a porcilor sau păsărilor, pentru a evita degradarea terenului.
2.9. Locatarul este obligat să utilizeze în mod exclusiv fondurile obținute ca sprijin sau subvenție de la stat, pentru terenul ce face obiectul acestui contract, pentru efectuarea de lucrări de însămânțare sau întreținere a acestui teren.
2.10. Locatarul este obligat să exploateze în mod direct bunurile care fac obiectul închirierii.
2.11. Locatarul nu poate subînchiria terenul ce face obiectul închirierii.
2.12. Locatarul este obligat să plătească anual chiria stabilită în urma licitației.
2.13. Locatarul este obligat să plătească anual taxa pe terenul care face obiectul contractului de închiriere conform art. nr. 463, alin. nr. 2, din Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal.
2.14. Pe parcursul exploatării pajiștii, locatarul va respecta normele de protecția mediului impuse de legile în vigoare.
2.15. Terenul închiriat va fi folosit în regim de continuitate și permanența pentru scopul în care a fost închiriat, iar eventualele schimbări de destinație sunt interzise.
2.16. La încetarea contractului de închiriere prin ajungere la termen, locatarul este obligat sa restituie locatorului, în deplină proprietate, bunurile de retur, în mod gratuit și libere de orice sarcini.
2.17. Terenul se închiriază pentru o perioada de 7 ani.
2.18. Nivelul minim al chiriei este de 370 lei/ha/an pentru pășunile alpine, respectiv pentru golurile alpine iar nivelul minim al redevenței pentru pășunile colinare,respectiv suprafețele curățate de lăstăriș și resturi vegetabile care pot fi pășunate este de 250 lei/ha/an;
2.19. Anual, chiria se va modifica în funcție de indicele de inflație, de încărcătura optimă suprafața pășunii determinată de aceasta;
2.20. Depunerea unei garanții în cuantum de 500 lei de câștigătorul licitație/pășune în teren de 5 zile calendaristice de la data semnării contractului.
2.21. Garanția se retine și se restituie după expirarea contractului, în condițiile în care au fost respectate clauzele contractuale sau se reține în contul ultimelor chirii de plată.
III. Condiții de valabilitate a ofertei
3.1. Oferta va fi transmisa (depusa) pana la data de 10/05/2017, ora 10:00, riscurile legate de transmiterea ofertei, inclusiv forța majora, cad in sarcina persoanei interesate.
3.2. Oferta va fi transmisă în doua plicuri închise și sigilate, unul în exterior, care va conține documentele prevăzute în instrucțiunile pentru ofertanți și unul în interior ce va conține oferta propriu-zisă, semnată/stampilată de ofertant.
3.3. Oferta este valabila pe toata perioada desfășurării procedurii de licitație publică și este confidențială pană la deschiderea acesteia de către comisia de evaluare.
3.4. Criteriul de atribuire al contractului de închiriere este cel mai mare nivel al chiriei.
3.5. Procedura de licitație se va desfășura dacă s-au depus cel puțin 2 oferte valabile/pășune.
IV. Instrucțiuni privind modul de elaborare și prezentare a ofertelor
4.1. Ofertele se redactează în limba română.
4.2. Ofertele se depun într-un plic sigilat. Plicurile se înregistrează, în ordinea primirii lor, în registrul de ”Intrare-Iesire”, precizându-se data și ora primirii.
4.3. Pe plicul exterior se va indica numele ofertantului și obiectul închirierii pentru care s-a depus oferta.
4.4. Plicul va cuprinde următoarele documente:
- Copie xerox a cărții de identitate;
- Copie xerox a înregistrării in Registrul National al Exploatațiilor;
- Adeverința de la Registrul agricol cu numărul de animale (ovine, bovine, caprine) deținute în proprietate;
- Adeverință de la medicul veterinar de circumscripție care deservește asociația sau crescătorul de animale;
- Certificat fiscal în original de la Primăria Năsăud, din care să rezulte ca nu are datorii la bugetul local, valabil în ziua licitației;
- Declarație pe propria răspundere ca va asigura o încărcătură optimă de UVM/ha pentru suprafața solicitata, respectiv o bovină mare /ha; 6 ovine/caprine/ha; 10 ovine/caprine/tineret/ha, si o adeverință de la Registrul Agricol care atesta numărul de animale;
- copie xerox a chitanței ce atesta achiziționarea caietului de sarcini pentru care se depune oferta, daca este cazul;
- copie xerox a chitanței ce atestă plata taxei de participare la licitație;
- copie xerox a chitanței ce atestă depunerea garanției de participare;
4.5. Plicul interior sigilat va conține oferta propriu-zisa semnată.
4.6. Oferta ce va cuprinde:
- numele/denumirea ofertantului;
- domiciliul/sediul social;
- obiectul pentru care s-a depus oferta;
- valoarea anuala a chiriei __________lei/ha/an ofertă;
4.7. Neîndeplinirea uneia din aceste condiții duce la descalificarea ofertantului.
4.8. Criteriul aplicat pentru încheierea contractului de închiriere: prețul cel mai mare;
4.9. Taxa de participare la licitație - 200 lei;
5.0. Contravaloare caietului de sarcini - 100 lei;
5.1. Garanției în cuantum de 500 lei se va depune de câștigătorul licitație/pășune în termen de 5 zile calendaristice de la data semnării contractului și se restituie după expirarea contractului în condițiile în care au fost respectate clauzele contractuale sau se reține în contul ultimelor chirii de plată.
Notă: - în cazul necâștigării licitației, taxa de participare se restituie ofertanților declarați necâștigători la cerere, de la casieria biroului impozite și taxe locale, din cadrul Primăriei orașului Năsăud
5.2. Plicurile sigilate se depun la registratura Primăriei Năsăud, Piața Uniriinr.15 până la data stabilita in anunțul public privind inițierea procedurii de licitaţie;
5.3. Deschiderea ofertelor va avea loc în sala de ședințe a Primăriei Năsăud, la data stabilita in anunțul public privind inițierea procedurii de licitaţie.
5.4. În cazul în care, în urma publicării anunțului de licitație, nu au fost depuse cel puțin 2 oferte valabile/pășune locatorul este obligat să anuleze procedura închirierii pentru aceea pășune și să organizeze o nouă licitație.
5.5. Compartimentul de administrare a domeniului public va proceda la publicarea anunțului negocierii directe cu cel puțin 10 zile calendaristice înainte de data limită pentru desfășurarea procedurii. Pentru negocierea directă va fi păstrată documentația de atribuire aprobată pentru licitație
6. REGULI PRIVIND CONFLICTUL DE INTERESE
- Membrii comisiei, supleanții sunt obligați să dea o declarație de compatibilitate, imparțialitate și confidențialitate pe propria răspundere;
- Pe parcursul aplicării procedurii de licitație, organizatorul are obligația de a lua toate măsurile necesare pentru a evita situațiile de natură să determine apariția unui conflict de interese și/sau manifestarea concurenței neloiale. Nerespectarea prevederilor se sancționează potrivit dispozițiilor legale în vigoare.
- Persoana care a participat la întocmirea documentației de licitație are dreptul de a fi ofertant, dar numai în cazul în care implicarea sa în elaborarea documentației de licitație nu este de natură să distorsioneze concurența.
- Persoanele care sunt implicate direct în procesul de verificare a ofertelor nu au dreptul de a fi ofertante sub sancțiunea excluderii din procedura de licitație.
- Nu au dreptul să fie implicate în procesul de verificare a ofertelor următoarele persoane:
a) soț/soție, rudă sau afin până la gradul al patrulea inclusiv cu ofertantul, persoană fizică;
b) soț/soție, rudă sau afin până la gradul al patrulea inclusiv cu persoane care fac parte din consiliul de administrație, organul de conducere ori de supervizare al unuia dintre ofertanți, persoane juridice;
c) persoane care dețin părți sociale, părți de interes, acțiuni din capitalul subscris al unuia dintre ofertanți sau persoane care fac parte din consiliul de administrație, organul de conducere ori de supervizare al unuia dintre ofertanți;
d) persoane care pot avea un interes de natură să le afecteze imparțialitatea pe parcursul procesului de verificare a ofertanților.
PRIMAR, SECRETAR,
Mircea Romocea Cons. jr. Vasile Şoldea
Comp. A.D.P.P,
Iovu Ioan
Anexa nr.4
CONTRACT-CADRU
de închiriere pentru suprafeţele de pajişti aflate în domeniul public
al oraşului Năsăud
Încheiat astăzi ..................
I. Părţile contractante
1. Între Oraşul......., adresa ......, telefon/fax ......, având codul de înregistrare fiscală ........, cont deschis la ........, reprezentat legal prin primar ....., în calitate de locator, şi:
2. ........, cu in localitatea ......, str. ...... nr. ...., bl. ....., sc. ...., et. ...., ap. ...., judeţul ....., având CNP/CUI ......, nr. din Registrul naţional al exploataţiilor (RNE) ....../....../....., contul nr. ......, deschis la ........, telefon ......, fax ......., reprezentată prin ......, cu funcţia de ....., în calitate de locatar,
__________
*) În cazul formei asociative se completează de către reprezentantul legal al acesteia cu datele exploataţiilor membrilor formei asociative.
la data de ....................................,
la sediul locatorului (adresa etc.) .........................,
în temeiul prevederilor Codului civil, al prevederilor <LLNK 12001 215 11 202 123 71>art. 123 alin. (2) din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi al Hotărârii Consiliului Local al Oraşului Năsăud de aprobare a închirierii nr. ....... din ........., s-a încheiat prezentul contract de închiriere.
II. Obiectul contractului
1. Obiectul prezentului contract îl constituie închirierea pajiştiilor aflate în domeniul public al oraşului Năsăud ....................... pentru păşunatul unui număr de ................ animale din specia ......................., identificată prin schiţa anexată care face parte din prezentul contract.
2. Predarea-primirea obiectului închirierii se efectuează pe bază de proces-verbal în termen de 5 zile de la data semnării contractului, proces-verbal care devine anexă la contract.
3. Categoriile de bunuri ce vor fi utilizate de locatar în derularea închirierii sunt următoarele:
a) bunuri de retur care revin de plin drept, gratuit şi libere de orice sarcini locatorului la expirarea contractului: ................................................;
b) bunuri proprii care la expirarea contractului de închiriere rămân în proprietatea locatarului. Locatarul a avut proprietatea acestor bunuri și le-a folosit pe durata inchirierii.
4. La încetarea contractului de închiriere din orice cauză, bunurile prevăzute la pct. 3. lit. a) se vor repartiza potrivit destinaţiilor arătate la acest punct, locatarul fiind obligat să restituie, în deplină proprietate, liber de orice sarcină, bunul închiriat.
5. Obiectivele locatorului sunt:
a) menţinerea suprafeţei de pajişte;
b) realizarea păşunatului raţional pe grupe de animale şi pe tarlale, cu scopul menţinerii calităţii covorului vegetal;
c) creşterea producţiei de masă verde pe hectar de pajişte.
III. Durata contractului
1. Durata închirierii este de 7 ani, începând cu data semnării prezentului contract, cuprinsă între 7 şi 10 ani, conform prevederilor <LLNK 12013 34180 302 9 66>art. 9 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2013 privind organizarea, administrarea şi exploatarea pajiştilor permanente şi pentru modificarea şi completarea <LLNK 11991 18 11 201 0 34>Legii fondului funciar nr. 18/1991, aprobată cu modificări şi completări prin <LLNK 12014 86 10 201 0 17>Legea nr. 86/2014, cu modificările ulterioare, cu respectarea perioadei de păşunat, respectiv .................. a fiecărui an.
2. Contractul de închiriere poate fi prelungit pentru încă o perioadă, ţinând cont de respectarea clauzelor contractuale, valoarea investiţiilor efectuate de către locatar pe pajişte şi altele asemenea, cu condiţia ca prin prelungire să nu se depăşească termenul maxim de 10 ani prevăzut la <LLNK 12013 34180 302 9 66>art. 9 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2013, aprobată cu modificări şi completări prin <LLNK 12014 86 10 201 0 17>Legea nr. 86/2014, cu modificările ulterioare.
IV. Preţul închirierii
1. Preţul închirierii este de .................. lei/ha/an, stabilit cu respectarea condiţiilor art. 6 alin. (3) şi (4) din Normele metodologice pentru aplicarea prevederilor <LLNK 12013 34180 301 0 46>Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 34/2013 privind organizarea, administrarea şi exploatarea pajiştilor permanente şi pentru modificarea şi completarea <LLNK 11991 18 11 201 0 34>Legii fondului funciar nr. 18/1991, aprobate prin <LLNK 12013 1064 20 301 0 35>Hotărârea Guvernului nr. 1.064/2013, cu modificările şi completările ulterioare, chiria totală anuală (nr. ha x preţ pe ha) fiind în valoare de ............. lei.
2. Suma totală prevăzută la pct. 1 va fi plătită prin ordin de plată în contul oraşului.........., deschis la Trezoreria ......, sau în numerar la casieria unităţii administrativ-teritoriale.
3. Plata chiriei se face în două tranşe: 30% până la data de ....... şi 70% până la data de ................. .
4. Întârzierea la plată a chiriei se penalizează cu 0,1% din cuantumul chiriei datorate pentru fiecare zi de întârziere, cuantum ce nu se va modifica pe parcursul derulării contractului.
5. Neplata chiriei până la încheierea anului calendaristic conduce la rezilierea contractului.
V. Drepturile şi obligaţiile părţilor
1. Drepturile locatarului:
- să exploateze în mod direct, pe riscul şi pe răspunderea sa pajiştile care fac obiectul contractului de închiriere.
2. Drepturile locatorului:
a) să inspecteze suprafeţele de pajişti închiriate, verificând respectarea obligaţiilor asumate de locatar. Verificarea se va efectua numai cu notificarea prealabilă a locatarului şi în următoarele condiţii:
....................................................................;
b) să predea pajiştea locatarului, indicându-i limitele, precum şi inventarul existent, pe bază de proces-verbal;
c) să solicite utilizatorului situaţia lucrărilor realizate, cu valoarea exactă a acestora şi devizul aferent, conform legislaţiei în vigoare;
d) să îşi dea acordul de principiu pentru lucrările ce urmează a fi executate de locatar pe pajişte;
e) să participe la recepţionarea lucrărilor executate de către locatar pe pajişte şi să confirme prin semnătură executarea acestora.
3. Obligaţiile locatarului:
a) să asigure exploatarea eficace în regim de continuitate şi de permanenţă a pajiştilor ce fac obiectul prezentului contract;
b) să nu subînchirieze bunurile care fac obiectul prezentului contract. Subînchirierea totală sau parţială este interzisă, sub sancţiunea nulităţii absolute;
c) să plătească chiria la termenul stabilit;
d) să respecte cel puţin încărcătura minimă de 0,3 UVM/ha, 6 ovine/caprine/ha., 10 ovine/caprine/tineret/ha., în toate zilele perioadei de păşunat;
e) să comunice în scris primăriei, în termen de 5 zile de la vânzarea animalelor sau a unora dintre acestea, în vederea verificării respectării încărcăturii minime de 0,3 UVM/ha, 6 ovine/caprine/ha., 10 ovine/caprine/tineret/ha., în toate zilele perioadei de păşunat;
f) să păşuneze animalele exclusiv pe terenul închiriat;
g) să practice un păşunat raţional pe grupe de animale şi pe tarlale;
h) să introducă animalele la păşunat numai în perioada de păşunat stabilită;
i) să nu introducă animalele la păşunat în cazul excesului de umiditate a pajiştii;
j) să realizeze pe cheltuiala sa lucrări de eliminare a vegetaţiei nefolositoare şi a excesului de apă, de fertilizare, anual;
k) să respecte bunele condiţii agricole şi de mediu, în conformitate cu prevederile legale în vigoare;
l) să restituie locatorului, în deplină proprietate, bunurile de retur, în mod gratuit şi libere de orice sarcini, la încetarea contractului de închiriere prin ajungere la termen;
m) să restituie concedentului suprafaţa de pajişte ce face obiectul prezentului contract în condiţii cel puţin egale cu cele de la momentul încheierii contractului;
n) să plătească 30% din prima de asigurare.
4. Obligaţiile locatorului:
a) să nu îl tulbure pe locatar în exerciţiul drepturilor rezultate din prezentul contract de închiriere;
b) să nu modifice în mod unilateral contractul de închiriere, în afară de cazurile prevăzute expres de lege;
c) să notifice locatarului apariţia oricăror împrejurări de natură să aducă atingere drepturilor locatarului;
d) să constate şi să comunice locatarului orice atenţionare referitoare la nerespectarea clauzelor prezentului contract.
VI. Clauze contractuale referitoare la împărţirea responsabilităţilor de mediu între părţi
Locatorul răspunde de: ............................................. .
Locatarul răspunde de: ............................................. .
VII. Răspunderea contractuală
1. Nerespectarea de către părţile contractante a obligaţiilor prevăzute în prezentul contract de închiriere atrage răspunderea contractuală a părţii în culpă.
2. Pentru nerespectarea obligaţiilor prevăzute în prezentul contract părţile datorează penalităţi în limitele stabilite de legislaţia în vigoare. Dacă penalităţile nu acoperă paguba, se vor plăti daune.
3. Forţa majoră exonerează părţile de răspundere.
VIII. Litigii
1. Litigiile de orice fel ce vor decurge din exercitarea prezentului contract vor fi soluţionate pe cale amiabilă. În cazul în care acest lucru este imposibil, vor fi rezolvate prin instanţele de judecată.
2. Pe toată durata închirierii, cele două părţi se vor supune legislaţiei în vigoare.
3. Prezentul contract constituie titlu executoriu, în condiţiile în care contractul respectă prevederile art. 1.798 din Codul civil.
IX. Încetarea contractului
Prezentul contract de închiriere încetează în următoarele situaţii:
a) în cazul imposibilităţii obiective a locatarului de a-l exploata prin neasigurarea încărcăturii minime de animale;
b) păşunatul altor animale decât cele înregistrate în RNE;
c) la expirarea duratei stabilite în contractul de închiriere;
d) în cazul în care interesul naţional sau local o impune, prin denunţarea unilaterală de către locator în baza documentelor oficiale, cu plata unei despăgubiri juste şi prealabile în sarcina acestuia, în caz de dezacord fiind competentă instanţa de judecată;
e) în cazul nerespectării obligaţiilor contractuale de către locatar, prin reziliere de către locator, cu plata unei despăgubiri în sarcina locatarului;
f) în cazul nerespectării obligaţiilor contractuale de către locator, prin reziliere de către locatar, cu plata unei despăgubiri în sarcina locatorului;
g) în cazul imposibilităţii obiective a locatarului de a-l exploata, prin renunţare, fără plata unei despăgubiri;
h) neplata la termenele stabilite prin contract a chiriei şi a penalităţilor datorate;
i) în cazul vânzării animalelor de către locatar;
j) schimbarea destinaţiei terenului, folosirea pajiştii în alte scopuri decât cel pentru care a fost închiriat terenul;
k) în cazul în care se constată faptul că pajiştea închiriată nu este folosită.
X. Forţa majoră
1. Niciuna dintre părţile contractante nu răspunde de neexecutarea la termen sau/şi de executarea în mod necorespunzător - total sau parţial - a oricărei obligaţii care îi revine în baza prezentului contract, dacă neexecutarea sau executarea necorespunzătoare a obligaţiei respective a fost cauzată de forţa majoră, aşa cum este definită de lege.
2. Apariţia şi încetarea cazului de forţă majoră se vor comunica celeilalte părţi în termen de 5 zile, prin telefon, fax, urmat de o notificare scrisă, cu confirmarea constatării evenimentelor de acest gen de către autorităţile competente. În caz de forţă majoră, comunicată şi constatată în condiţiile de mai sus, exercitarea obligaţiilor părţilor se decalează cu perioada corespunzătoare acesteia, cu menţiunea că niciuna dintre părţi nu va pretinde penalităţi sau despăgubiri.
3. Dacă în termen de ....... (zile, ore) de la producere evenimentul respectiv nu încetează, părţile au dreptul să îşi notifice încetarea de drept a prezentului contract fără ca vreuna dintre ele să pretindă daune-interese.
4. În cazul decesului locatarului, moştenitorii legali sau testamentari ai exploataţiei pot continua derularea contractului.
XI. Notificări
1. În accepţiunea părţilor contractante, orice notificare adresată de una dintre acestea celeilalte este valabil îndeplinită dacă va fi transmisă la adresa/sediul prevăzută/prevăzut în partea introductivă a prezentului contract.
2. În cazul în care notificarea se face pe cale poştală, ea va fi transmisă prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire (A.R.) şi se consideră primită de destinatar la data menţionată de oficiul poştal.
3. Dacă notificarea se trimite prin fax, ea se consideră primită în prima zi lucrătoare după cea în care a fost expediată.
4. Notificările verbale nu se iau în considerare de niciuna dintre părţi dacă nu sunt confirmate prin intermediul uneia dintre modalităţile prevăzute la alineatele precedente.
XII. Dispoziţii finale
1. Prezentul contract poate fi modificat şi adaptat cu legislaţia în vigoare pe parcursul executării sale, cu acordul părţilor.
2. Introducerea de clauze contractuale speciale, modificarea sau adaptarea prezentului contract se poate face numai prin act adiţional încheiat între părţile contractante.
3. Orice modificări legale ale prevederilor contractului de închiriere vor fi însuşite prin hotărâre a consiliului local.
4. Prezentul contract constituie titlu executoriu pentru partea care va fi în neconcordanţă cu prevederile sale, în condiţiile în care contractul respectă prevederile art. 1.798 din Codul civil.
5. Prezentul contract împreună cu anexele sale, care fac parte integrantă din cuprinsul său, reprezintă voinţa părţilor.
6. Prezentul contract a fost încheiat într-un număr de ..... exemplare, din care ......, astăzi, ......., data semnării lui, în Primăria ......... .
LOCATOR LOCATAR
Consiliul Local ......................... ..................
Primar: dl .............. SS ...............
Vizat de secretar,