PROCES VERBAL
Încheiat azi, 10.04.2024, cu ocazia ședinței extraordinare a Consiliului Local Năsăud.
Din efectivul de 17 consilieri locali sunt prezenți 12.
Absenți: doamna consilier local Bidică Emilia și domnii consilieri locali: Timoce Călin-Alexandru, Gabor Ioan-Emilian, Oltean Dorel, și Tomuța Rareș – Octav.
La ședință mai sunt prezenți: doamnele Meșco Gabriela – purtător de cuvânt, Cosma - Someșan Dana și Ștetz Olivia – Biroul Managementul Proiectelor Europene și domnul Brisiuc Dan – informatician.
Președinte de ședință: domnul consilier local Maghiar Marius.
Se prezintă procesul-verbal al ședinței din data de 26.03.2024. Nu sunt obiecții, se votează „pentru” în unanimitate, cu un număr de 12 voturi.
Dl președinte de ședință îi dă cuvântul dlui viceprimar pentru a prezenta ordinea de zi, după cum urmează:
- Proiect de hotărâre privind angajarea Societății Civile de Avocați „Harosa și Asociații” care să reprezinte interesele U.A.T. Orașul Năsăud în fața instanțelor de judecată în litigiu cu Societatea AQUABIS S.A.
Iniţiator: Primarul oraşului Năsăud, Dorin-Nicolae Vlașin
Prezintă comisiile de specialitate nr: I, V
- Proiect de hotărâre privind aprobarea proiectului tehnic cu detalii de execuție, a devizului general reactualizat si a indicatorilor tehnico-economici actualizați pentru obiectivul de investiții „Reabilitare, modernizare și extindere iluminat public în Orașul Năsăud, județul Bistrița-Năsăud”, precum și a sumei reprezentând categoriile de cheltuieli finanțate de la bugetul local pentru realizarea obiectivului
Iniţiator: Primarul oraşului Năsăud, Dorin-Nicolae Vlașin
Prezintă comisiile de specialitate nr: I, II, III, IV, V
Dl președinte de ședință supune la vot ordinea de zi prezentată de dl viceprimar:
- „pentru” – 12 voturi;
- „împotrivă” - 0 voturi;
- „abțineri” - 0 voturi.
Se trece la dezbaterea proiectelor de hotărâri şi se dă cuvântul dlui viceprimar.
- Proiect de hotărâre privind angajarea Societății Civile de Avocați „Harosa și Asociații” care să reprezinte interesele U.A.T. Orașul Năsăud în fața instanțelor de judecată în litigiu cu Societatea AQUABIS S.A.
Dl viceprimar dă citire proiectului de hotărâre prin care se aprobă angajarea Societății Civile de Avocați „Harosa și Asociații” care să reprezinte interesele U.A.T. Orașul Năsăud în fața instanțelor de judecată în litigiu cu Societatea AQUABIS S.A., redactarea și reprezentarea Orașului Năsăud, prin primar a următoarelor acte procesuale: contestație la executare în dosar nr. exec. 18/ex/2024, redactare și susținere suspendarea provizorie a executării silite, suspendarea contestației la executare, faza fond și apel, dar și în redactarea și reprezentarea Orașului Năsăud, prin primar, contestație la executare în dosar exec. 18/ex/2024 și respectiv acțiune în modificarea contractului de prestări servicii de apă și canalizare. Serviciile de asistență și reprezentare juridică se vor achiziționa pentru fiecare ciclu procesual până la soluționarea definitivă a cauzelor și după caz, pentru exercitarea căilor de atac extraordinare prevăzute de lege. Contractul de asistență și reprezentare juridică va fi încheiat, în condițiile legii prin achiziție directă.
Dl consilier local Bulea Pavel întreabă care este onorariul firmei de avocatură, dl secretar general răspunde că este vorba la unul din dosare 5000 lei + TVA pentru faza pe fond a apelului și de 5000 lei + TVA în cazul în care va exista și o cale de atac. Dacă va rămâne sentința definitivă și nu va exista cale de atac, atunci onorariul va rămâne 5000 lei + TVA. Se va achita și contravaloarea cheltuielilor de transport. Dl secretar general menționează că, și dacă vom fi nevoiți să plătim Societății Aquabis sume aferente apei pluviale, acestea nu vor fi la valoarea de 7 miliarde de lei vechi, așa cum sunt solicitate.
Dl consilier local Cicedea George anunță că va vota împotriva acestui proiect deoarece sumele i se par foarte mari și procesul poate dura câțiva ani, iar firma de avocatură va percepe onorariu pentru fiecare ședință.
Dl viceprimar intervine și menționează că acest proiect de hotărâre se află pe ordinea de zi deoarece se dorește apărarea intereselor și bugetului Consiliului local. Oamenii trebuie să înțeleagă că a fost impusă o suprafață mult prea mare pentru apa pluvială. Dl secretar general precizează că suprafața este foarte mare, dacă la nivelul anului 2021 a fost aproximativ 41000 m2, anul trecut suprafața estimată a fost de 156000 m2, diferența fiind foarte mare și nejustificată. Se va cere în instanță justificarea suprafeței și a cantității de apă estimate pentru orașul Năsăud. Dl secretar general menționează că factura are titlu executoriu și, dacă nu se contestă, se vor bloca conturile primăriei pentru a se recupera sumele.
Dl consilier local Ewald Cira întreabă ce sumă este de plătit pentru apa pluvială pe anul trecut. Dl secretar general menționează că este vorba de 709000 lei pentru anul 2023, suprafața calculată de Aquabis fiind de 156000 m2. Dl consilier local Ewald Cira precizează că suprafața este de 3 ori mai mare decât în 2021. Dl viceprimar consideră că și suprafața aferentă Drumului național ar trebui exclusă, fiind în administrarea Aquabis.
Dna consilier local Vâju Steluța precizează că este datoria consilierilor locali de a interveni în această problemă, la nivelul orașului existând multe nemulțumiri legat de facturile mari la apă. Acestea sunt mai mari decât cele de curent. Chiar dacă s-ar pierde procesul, cel puțin se dovedește că s-a încercat remedierea situației.
Dl viceprimar menționează că s-au demarat zeci de discuții pe tema facturilor foarte mari pentru apa pluvială, dar nu s-a ajuns la niciun consens. Dl consilier local Bulea Pavel aduce în discuție cazul localității Telciu, unde s-a creat o situație de conflict din cauza apei, dl secretar general menționând că la noi este o situație diferită, fiind vorba despre apa pluvială.
Dl consilier local Pop Ionel întreabă dacă juriștii din primărie nu ar putea ajuta cu reprezentarea intereselor primăriei în instanță. Dl viceprimar precizează că volumul de muncă este foarte mare și acest lucru este imposibil. Firma ‚‚Harosa și avocații’’ sunt o firmă de renume la nivel național și internațional și este necesar să ne reprezinte în acest proces.
Dl secretar general completează că sunt doar două persoane care se ocupă de hotărârile Consiliului local, pregătirea lucrărilor supuse dezbaterii etc., problema a fost ridicată și la Curtea de conturi, volumul de muncă și răspunderea fiind foarte mari pentru doar două persoane la nivel de un oraș.
Dna consilier local Talpoș Claudia aduce în discuție ca element secundar faptul că primăria a predat gratuit către Aquabis tot patrimoniul de apă cu scopul de a îmbunătăți viața cetățenilor. Momentan există o mulțime de neclarități, nu se știe ce parte a rețelei a fost schimbată, ce racorduri s-au făcut la rețeaua nouă și ce a rămas pe rețeaua veche. Dorința consilierilor este ca Aquabis să ajute oamenii, nu să îi împovăreze.
Dl consilier local Cira Ewald întreabă dacă se știe cum s-au făcut măsurătorile, dl viceprimar îi răspunde că nu se poate face dovada că s-au făcut măsurători. Mai mult decât atât, nu există o rețea de colectare a apei pluviale, descărcându-se toată cantitatea de apă pluvială în canalizare, deși ar trebui rețea separată. Nu este rea voință din partea administrației, se dorește doar sporirea gradului de confort al cetățenilor.
Proiectul a fost dezbătut și discutat pe larg în comisii. Nu mai sunt întrebări, obiecții, amendamente, se supune aprobării:
- „pentru” 10 voturi;
- „împotrivă” 2 voturi, domnii consilieri locali Cicedea George și Pop Ionel;
- „abțineri” 0 voturi.
Proiect de hotărâre adoptat
- Proiect de hotărâre privind aprobarea proiectului tehnic cu detalii de execuție, a devizului general reactualizat si a indicatorilor tehnico-economici actualizați pentru obiectivul de investiții „Reabilitare, modernizare și extindere iluminat public în Orașul Năsăud, județul Bistrița-Năsăud”, precum și a sumei reprezentând categoriile de cheltuieli finanțate de la bugetul local pentru realizarea obiectivului
Dl viceprimar dă citire proiectului de hotărâre prin care se aprobă proiectul tehnic cu detalii de execuție pentru obiectivul de investiții „Reabilitare, modernizare și extindere iluminat public în orașul Năsăud, Județul Bistrița-Năsăud”, prevăzut în anexa nr. 1, Devizul general reactualizat pentru obiectivul de investiții „Reabilitare, modernizare și extindere iluminat public în orașul Năsăud, Județul Bistrița-Năsăud”, prevăzut în anexa nr. 2, indicatorii tehnico-economici actualizați pentru obiectivul de investiții „Reabilitare, modernizare și extindere iluminat public în orașul Năsăud, Județul Bistrița-Năsăud”, prevăzuți în anexa nr. 3, dar și finanțarea de la bugetul local al orașului Năsăud a sumei de 436.813,58 lei, cu T.V.A., reprezentând categoriile de cheltuieli neeligibile conform devizului general reactualizat, pentru obiectivul de investiții „Reabilitare, modernizare și extindere iluminat public în orașul Năsăud, județul Bistrița-Năsăud”.
Dl viceprimar precizează că, pentru lămuriri suplimentare, se pot adresa întrebări doamnei Dana Cosma Someșan, reprezentanta Biroului Managementul proiectelor europene. Aceasta menționează că finanțarea provine de la Administrația Fondului pentru Mediu, că există un Studiu de fezabilitate aprobat deja de Consiliul local, acum se aprobă faza de Proiect tehnic pentru a putea scoate la execuție lucrările.
Proiectul a fost dezbătut și discutat pe larg în comisii. Nu mai sunt întrebări, obiecții, amendamente, se supune aprobării:
- „pentru” 12 voturi;
- „împotrivă” 0 voturi;
- „abțineri” 0 voturi.
Proiect de hotărâre adoptat
Nemaifiind alte discuții, ședința se declară închisă, drept pentru care s-a încheiat prezentul proces-verbal în 2 exemplare.
Președinte de ședință, Contrasemnează: Secretar General
Maghiar Marius Șoldea Vasile