PROCES VERBAL

Încheiat azi, 29.02.2024, cu ocazia ședinței ordinare a Consiliului Local Năsăud.

Din efectivul de 17 consilieri locali sunt prezenți 13.

Absenți: domnii consilieri locali Cira Ewald, Gabor Ioan-Emilian, Pop Ionel și Tomuța Rareș-Octav.  

La ședință mai sunt prezenți: doamnele Meșco Gabriela – purtător de cuvânt, Cosma - Someșan Dana – Biroul Managementul Proiectelor Europene și Bârlădean Elvira – Direcția de Asistență Socială și domnii Iovu Ioan - Administrația Domeniului Public și Privat și Brisiuc Dan - informatician.  

Președinte de ședință:  domnul consilier local Fetti Silviu-Marian. 

Se prezintă procesul-verbal al ședinței din data de 21.02.2024. Nu sunt obiecții, se votează „pentru” în unanimitate, cu un număr de 13.

Dl președinte de ședință îi dă cuvântul dlui primar pentru a prezenta ordinea de zi, după cum urmează:

1. Proiect de hotărâre privind alegerea președintelui de ședință, pe luna martie 2024. 

Inițiator: Primarul orașului Năsăud, Dorin-Nicolae Vlașin

Prezintă comisiile de specialitate nr:  IV 

2. Proiect de hotărâre pentru revocarea Hotărârii Consiliului Local Năsăud nr. 132/27.10.2023 pentru înscrierea în sistemul integrat de cadastru și carte funciară a străzii Iulian Marțian, în proprietatea U.A.T. Orașul Năsăud - domeniul public. 

Inițiator: Primarul orașului Năsăud, Dorin-Nicolae Vlașin

Prezintă comisiile de specialitate nr:  I, II, III, IV, V 

3. Proiect de hotărâre privind mandatarea reprezentantului U.A.T. oraș Năsăud Bodea Marius să voteze în Adunarea Generală a Asociației de Dezvoltare Intercomunitară pentru Servicii de Alimentare cu Apă și de Canalizare în județul Bistrița-Năsăud, Planul anual de evoluție al tarifelor la apă și canalizare în perioada 2024-2027, actualizat 2024, precum și modificarea prin Act adițional a Contractului de delegare a gestiunii serviciilor publice de alimentare cu apă și canalizare în județul Bistrița-Năsăud nr. 3 din 17.09.2008 cu noul Plan tarifar valabil din 2024. 

Inițiator: Primarul orașului Năsăud, Dorin-Nicolae Vlașin

Prezintă comisiile de specialitate nr:  I, II, III, IV, V 

4. Proiect de hotărâre privind angajarea Societății Civile de Avocați „Harosa și Asociații”  care să reprezinte interesele U.A.T. Orașul Năsăud în fața instanțelor de judecată și a altor organe competente naționale și internaționale, pentru recuperarea sumelor reprezentând contravaloarea produselor pe care proprietarul nu le recoltează din cauza funcțiilor de protecție stabilite prin amenajamentele silvice care determină restricții de recoltare de masă lemnoasă, precum și a dobânzilor aferente. 

Iniţiator: Primarul oraşului Năsăud, Dorin-Nicolae Vlașin

Prezintă comisiile de specialitate nr:  I, III 

Cu acceptul consilierilor locali, ordinea de zi este suplimentată cu încă 3 proiecte de hotărâre:

5. Proiect de hotărâre privind angajarea Societății Civile de Avocați „Harosa și Asociații” care să reprezinte interesele U.A.T. Orașul Năsăud în fața instanțelor de judecată în dosarul nr. 332/112/2024.

Inițiator: Primarul orașului Năsăud, Dorin-Nicolae Vlașin 

Prezintă comisiile de specialitate nr: I, V

6. Proiect de hotărâre privind aprobarea chiriei recalculate cu rata inflației de 10,4% la contractele de închiriere pentru suprafețele locative cu destinație de locuințe ANL, situate în orașul Năsăud, județul Bistrița-Năsăud, str. Bistriței, bl. D2, str. Iacob Mureșianu, bl. 2A, str. Mihai Eminescu, bl. 2C, pentru tinerii cu vârsta de până la 35 de ani și tinerii cu vârsta de peste 35 de ani, precum și modelul actului adițional de modificare a contractelor de închiriere pentru suprafețe locative cu destinație de locuințe ANL.

Inițiator: Primarul orașului Năsăud, Dorin-Nicolae Vlașin 

Prezintă comisiile de specialitate nr: I, II, III, IV,V

7. Proiect de hotărâre privind aprobarea proiectului tehnic cu detalii de execuție pentru obiectivul de investiții „Creșterea eficientei energetice a blocurilor de locuințe din orașul Năsăud, județul Bistrița-Năsăud - etapa II” – Subproiectul 2.

Inițiator: Primarul orașului Năsăud, Dorin-Nicolae Vlașin 

Prezintă comisiile de specialitate nr: I, II, III, IV,V

Dl președinte de ședință supune la vot ordinea de zi prezentată de dl primar:

  • „pentru” - 13 voturi;
  • „împotrivă” -  0 voturi;
  • „abțineri” -  0 voturi.

Se trece la dezbaterea proiectelor de hotărâri și se dă cuvântul dlui primar. 

1. Proiect de hotărâre privind alegerea președintelui de ședință, pe luna martie 2024. 

Dl primar dă citire proiectului de hotărâre prin care se alege președinte de ședință, dl. Gabor Ioan-Emilian, care va conduce ședințele consiliului local din luna martie 2024. Hotărârea se adoptă prin vot deschis cu majoritate simplă. 

Proiectul a fost dezbătut și discutat pe larg în comisii. Nu mai sunt întrebări, obiecții,  amendamente, se supune aprobării:

  • „pentru” 13 voturi;
  • „împotrivă” 0 voturi;
  • „abțineri” 0 voturi.

Proiect de hotărâre adoptat. 

2. Proiect de hotărâre pentru revocarea Hotărârii Consiliului Local Năsăud nr. 132/27.10.2023 pentru înscrierea în sistemul integrat de cadastru și carte funciară a străzii Iulian Marțian, în proprietatea U.A.T. Orașul Năsăud - domeniul public. 

Dl primar dă citire proiectului de hotărâre prin care se revocă Hotărârea Consiliului Local Năsăud nr. 132/27.10.2023 pentru înscrierea în sistemul integrat de cadastru și carte funciară a străzii Iulian Marțian, în proprietatea U.A.T. Orașul Năsăud - domeniul public. De asemenea, se rectifică înscrierile de carte funciară, în sensul sistării C.F nr. 32390 Năsăud și revenirea la situația anterioară înscrierii Hotărârii Consiliului Local al orașului Năsăud nr. 132/27.10.2023.

Dl secretar general menționează că este vorba despre o porțiune din strada Iulian Marțian aflată în proprietatea statului român și cu drept de folosință în favoarea Ministerului Silviculturii (Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor sau Regia Națională a Pădurilor). Cu toate că drumurile comunale fac parte din domeniul public local, Instituția prefectului a solicitat reanalizarea în sensul revocării a Hotărârii nr. 132/27.10.2023 și obținerea proprietății respective pe cale administrativă de la minister. Dl consilier local Bulea Pavel întreabă despre ce porțiune de stradă este vorba. I se răspunde că este vorba despre strada Iulian Marțian și că nu se pot face două documentații de intabulare, respectiv pentru partea care provine de la comunele grănicerești și parcela care ține de ministerul Silviculturii și că trebuie intabulată întreaga stradă. S-a pregătit o adresă către minister și se vor demara procedurile de obținere pe cale administrativă a străzii, dar va fi o procedură de durată, până la obținerea unei Hotărâri de guvern.

Proiectul a fost dezbătut și discutat pe larg în comisii. Nu mai sunt întrebări, obiecții,  amendamente, se supune aprobării:

  • „pentru” 13 voturi;
  • „împotrivă” 0 voturi;
  • „abțineri” 0 voturi.

Proiect de hotărâre adoptat

3. Proiect de hotărâre privind mandatarea reprezentantului U.A.T. oraș Năsăud Bodea Marius să voteze în Adunarea Generală a Asociației de Dezvoltare Intercomunitară pentru Servicii de Alimentare cu Apă și de Canalizare în județul Bistrița-Năsăud, Planul anual de evoluție al tarifelor la apă și canalizare în perioada 2024-2027, actualizat 2024, precum și modificarea prin Act adițional a Contractului de delegare a gestiunii serviciilor publice de alimentare cu apă și canalizare în județul Bistrița-Năsăud nr. 3 din 17.09.2008 cu noul Plan tarifar valabil din 2024. 

Dl primar dă citire proiectului de hotărâre prin care se acordă mandat special domnului Bodea Marius, viceprimar al orașului Năsăud și reprezentant al orașului Năsăud/Consiliului local al orașului Năsăud în Adunarea Generală a Asociației, să voteze în Adunarea Generală a Asociației de Dezvoltare Intercomunitară pentru Servicii de Alimentare cu Apă și de Canalizare în județul Bistrița-Năsăud aprobarea Planului anual de evoluție a tarifelor la apă și canalizare în perioada 2024-2027, actualizat 2024, prevăzut în anexa nr. 1, precum și modificarea prin Act adițional a Contractului de delegare a gestiunii serviciilor publice de alimentare cu apă şi de canalizare în județul Bistrița-Năsăud nr. 3 din 17.09.2008 cu noul Plan tarifar valabil din 2024, conform anexei nr. 2. Dl viceprimar menționează că este vorba de actualizarea tarifelor cu rata inflației, concretizat în aproximativ 1 leu/m3 apă. Dl consilier local Oltean Dorel întreabă dacă există un preț standard pentru apa de ploaie, cetățenii plătind foarte mult pentru aceasta. Dl primar menționează că și primăria va ajunge cel mai probabil în instanță pentru apa de ploaie, facturile fiind foarte mari și pentru domeniul public. Luna trecută a venit o factură de 7000 lei și mai există datorii de anul trecut în valoare de 750 000 lei apă de ploaie. Dl consilier local Dorel Oltean întreabă cum se calculează această cantitate, dacă există măsurători. Dl primar precizează că se pot solicita măsurători pentru a demonstra că apa nu merge în canalizare și că, deocamdată, sumele sunt foarte mari pentru apa de ploaie, noi fiind taxați după stația meteo din Bistrița. Dna consilier local Bidică Ionela precizează că în 2018 au fost introduse în Monitorul oficial modificări la Legea alimentării cu apă și primăriile pot decide dacă cetățenii plătesc sau nu această taxă. Dl primar îi răspunde că probabil este posibilă această situație acolo unde nu există ADI sau alte asocieri. De asemenea, pentru primărie vin facturi separate pentru apa de ploaie, de aceea nu este pericolul de a rămâne fără apa potabilă dacă nu se plătește cea de ploaie. Dna Claudia Talpoș întreabă dacă cartierul de blocuri este racordat la canalizarea nouă sau nu. Dl primar spune că majoritatea blocurilor sunt racordate la rețeaua nouă, urmând să fie făcute și ultimele branșamente. Marea problemă a blocurilor este de la subsol până la primul cămin, unde trebuie înlocuite conductele, acest aspect fiind prins și în proiectul de reabilitare.   

Proiectul a fost dezbătut și discutat pe larg în comisii. Nu mai sunt întrebări, obiecții,  amendamente, se supune aprobării:

  • „pentru” 13 voturi;
  • „împotrivă” 0 voturi;
  • „abțineri” 0 voturi.

Proiect de hotărâre adoptat

4. Proiect de hotărâre privind angajarea Societății Civile de Avocați „Harosa și Asociații” care să reprezinte interesele U.A.T. Orașul Năsăud în fața instanțelor de judecată și a altor organe competente naționale și internaționale, pentru recuperarea sumelor reprezentând contravaloarea produselor pe care proprietarul nu le recoltează din cauza funcțiilor de protecție stabilite prin amenajamentele silvice care determină restricții de recoltare de masă lemnoasă, precum și a dobânzilor aferente. 

Dl primar dă citire proiectului de hotărâre prin care se aprobă angajarea Societății Civile de Avocați „Harosa și Asociații”  care să reprezinte interesele U.A.T. Orașul Năsăud în fața instanțelor de judecată și a altor organe competente naționale și internaționale, pentru recuperarea sumelor reprezentând contravaloarea produselor pe care proprietarul nu le recoltează din cauza funcțiilor de protecție stabilite prin amenajamentele silvice care determină restricții de recoltare de masă lemnoasă, precum și a dobânzilor aferente, potrivit legislației. Serviciile de asistență și reprezentare juridică se vor achiziționa pentru fiecare ciclu procesual până la soluționarea definitivă a cauzei prevăzute la art. 1 și după caz, pentru exercitarea căilor de atac extraordinare prevăzute de lege. Contractul de asistență și reprezentare juridică va fi încheiat, în condițiile legii prin achiziție directă. 

Dl primar întreabă despre ce sumă este vorba, dl Iovu Ioan menționează că aproximativ 1 100 000 lei ar fi la finalul procesului. Dl primar precizează că vom ajunge la aproximativ 700 000 lei profit anual din suprafețele de pădure gestionate de Ocolul silvic Feldru.

Proiectul a fost dezbătut și discutat pe larg în comisii. Nu mai sunt întrebări, obiecții,  amendamente, se supune aprobării:

  • „pentru” 13 voturi;
  • „împotrivă” 0 voturi;
  • „abțineri” 0 voturi.

Proiect de hotărâre adoptat.

5. Proiect de hotărâre privind angajarea Societății Civile de Avocați „Harosa și Asociații” care să reprezinte interesele U.A.T. Orașul Năsăud în fața instanțelor de judecată în dosarul nr. 332/112/2024.

Dl primar dă citire proiectului de hotărâre prin care se aprobă angajarea Societății Civile de Avocați „Harosa și Asociații” care să reprezinte interesele U.A.T. Orașul Năsăud în fața instanțelor de judecată în dosarul nr. 332/112/2024. Serviciile de asistență și reprezentare juridică se vor achiziționa pentru fiecare ciclu procesual până la soluționarea definitivă a cauzei prevăzute la art. 1 și după caz, pentru exercitarea căilor de atac extraordinare prevăzute de lege. Contractul de asistență și reprezentare juridică va fi încheiat, în condițiile legii prin achiziție directă.

Dl secretar general menționează că este vorba despre o cauză civilă în care și U.A.T. Năsăud este parte, fam Ilovan și alți vecini solicită anularea autorizației de construire a spălătoriei Aqua pentru poluare fonică etc., aceștia nefiind de acord cu funcționarea spălătoriei în zona de case.  

Proiectul a fost dezbătut și discutat pe larg în comisii. Nu mai sunt întrebări, obiecții,  amendamente, se supune aprobării:

  • „pentru” 13 voturi;
  • „împotrivă” 0 voturi;
  • „abțineri” 0 voturi.

Proiect de hotărâre adoptat.

6. Proiect de hotărâre privind aprobarea chiriei recalculate cu rata inflației de 10,4% la contractele de închiriere pentru suprafețele locative cu destinație de locuințe ANL, situate în orașul Năsăud, județul Bistrița-Năsăud, str. Bistriței, bl. D2, str. Iacob Mureșianu, bl. 2A, str. Mihai Eminescu, bl. 2C, pentru tinerii cu vârsta de până la 35 de ani și tinerii cu vârsta de peste 35 de ani, precum și modelul actului adițional de modificare a contractelor de închiriere pentru suprafețe locative cu destinație de locuințe ANL.

Dl primar dă citire proiectului de hotărâre prin care se aprobă chiria recalculată cu rata inflației de 10,4% la contractele de închiriere pentru suprafețele locative cu destinație de locuințe ANL, situate în orașul Năsăud, str. Bistriței, bl. D2 - conform anexei nr. 1, la contractele de închiriere pentru suprafețele locative cu destinație de locuințe ANL, situate în orașul Năsăud, str. Iacob Mureșianu bl. 2A - conform anexei nr. 2 și la contractele de închiriere pentru suprafețele locative cu destinație de locuințe ANL, situate în orașul Năsăud, str. Mihai Eminescu, bl. 2C - conform anexei nr. 3. De asemenea, se aprobă modelul actului adițional de modificare a contractelor de închiriere pentru suprafețe locative cu destinație de locuințe ANL, conform anexei nr. 4, care face parte integrantă din prezenta hotărâre.

Dl consilier local Dorel Oltean întreabă care este chiria momentan, i se răspunde că se calculează în funcție de suprafață. Pentru o garsonieră 340 – 347, pentru un apartament de două camere 492. Cu actualizarea inflației, valoarea chiriei va crește cu aproximativ 100 lei.  

Proiectul a fost dezbătut și discutat pe larg în comisii. Nu mai sunt întrebări, obiecții,  amendamente, se supune aprobării:

  • „pentru” 13 voturi;
  • „împotrivă” 0 voturi;
  • „abțineri” 0 voturi.

Proiect de hotărâre adoptat.

7. Proiect de hotărâre privind aprobarea proiectului tehnic cu detalii de execuție pentru obiectivul de investiții „Creșterea eficientei energetice a blocurilor de locuințe din orașul Năsăud, județul Bistrița-Năsăud - etapa II” – Subproiectul 2.

Dl primar dă citire proiectului de hotărâre prin care se aprobă proiectul tehnic cu detalii de execuție pentru obiectivul de investiții „Creșterea eficientei energetice a blocurilor de locuințe din orașul Năsăud, județul Bistrița-Năsăud - etapa II” – Subproiectul 2, prevăzut în anexa, care face parte integrantă din prezenta hotărâre.

Dl primar întreabă care sunt blocurile vizate. Dna Cosma Someșan menționează că este vorba despre blocul 67 și Grănicerilor 1, cuprinse în Subproiectul 2.

Proiectul a fost dezbătut și discutat pe larg în comisii. Nu mai sunt întrebări, obiecții,  amendamente, se supune aprobării:

  • „pentru” 13 voturi;
  • „împotrivă” 0 voturi;
  • „abțineri” 0 voturi.

Proiect de hotărâre adoptat. 

Diverse: 

La capitolul Diverse, dl primar o invită pe dna Bârlădeanu Elvira să precizeze câteva aspecte legate de activitatea asistenților personali desfășurată pe semestrul II al anului 2023. Aceasta menționează că Totalul cheltuielilor pe anul 2023 a fost de 5 294 943 lei, din care pentru asistenți personali: 1 288 312lei și pentru indemnizații handicap grav: 4 006 631 lei. La data de  31 Decembrie 2023 au existat un număr de 192 indemnizații de însoțitor, față de 152 aferente anului 2022. Dl consilier local Dorel Oltean întreabă care este valoarea ajutorului social. Dna Bârlădeanu Elvira îi răspunde că nu mai există ajutorul social, ci venit de incluziune și că există 82 de persoane apte de muncă. Venitul depinde de situația familială, de exemplu o persoană singură, neaptă de muncă, ajunge la aproximativ 4 sute și ceva de lei. O familie cu mulți copii ajunge la 1700 lei, și are de făcut 72 ore de muncă. Femeile cu copii până în 12 ani nu trebuie să meargă la muncă, după noua lege. Dl Oltean întreabă cum se poate da ajutor social unei persoane apte de muncă, dar care nu vrea să  muncească. Dna Bârlădeanu menționează că se va face și programul „A doua șansă”, majoritatea celor care doresc angajare fiind respinși pe motiv că nu au școală. Dl consilier local Dorel Oltean menționează că pentru muncitori calificați nu este necesară școală, el fiind dispus să angajeze și 50 de persoane personal necalificat, dacă există solicitări. Dl primar menționează că cei de la Șomaj ar trebui să le găsească loc de muncă, solicitări existând din partea firmelor pentru personal necalificat. Dl consilier local Bulea Pavel întreabă ce se întâmplă cu persoanele peste 65 de ani, dna Bârlădeanu menționând că acestea nu trebuie să efectueze ore în folosul comunității, neavând pensii sau alte surse de venit pe lângă venitul primit de la stat.

Dl primar dă citire și unei solicitări pentru întregirea dreptului de proprietate, dl Iovu Ioan precizând că este vorba de o suprafață de teren de pe strada Crucii, unde un cetățean dorește achiziția unei suprafețe de teren de aproximativ 3-4 ari, dintr-o suprafață de 5 ari din domeniul privat al orașului, pe care cetățeanul respectiv o folosește, aceasta neafectând strada. Se va stabili cât folosește cetățeanul respectiv, se va face documentație de actualizare și se va scoate în vânzare suprafața respectivă.

Se solicită un vot de principiu din partea Consiliului local. Se votează 13 voturi „pentru”.

Dl secretar general menționează că sunt două procese în care Consiliul local a fost chemat în judecată. Se solicită un mandat din partea Consiliului local pentru ca primarul orașului Năsăud, prin consilier juridic sau avocat, să-l reprezinte în aceste două procese, până la soluționarea definitivă și irevocabilă a dosarelor . Unul este cu dl Nedelea Liviu, dosarul nr. 2675/112/2022, în care se judecă cu Spitalul orășenesc ‚‚Dr. George Trifon’’. Deoarece Consiliul local a aprobat angajarea unui avocat la solicitarea spitalului, a fost chemat și consiliul în judecată. Dl consilier local Timoce Călin întreabă dacă este vreun proces câștigat din cele demarate de dl Nedelea Liviu. Dl secretar general îi spune că există procese câștigate. S-a descoperit că unele procesele sunt intentate în numele fratelui acestuia. În toate procesele deschise, Nedelea Liviu solicită ajutor public judiciar, neavând nicio sursă de venit. Dl primar precizează că directorul spitalului merge săptămânal la instituțiile de control în urma plângerilor adresate. Dl secretar general precizează că celălalt proces este intentat de reclamanta Șușcă Alice Brândușa, care reclamă faptul că nu a primit vouchere de vacanță în perioada 2020-2023, ca asistent personal. În primă instanță dna a câștigat, primăria a făcut apel, iar acum este chemat și Consiliul local ca parte, fiind necesară mandatarea dlui primar ca reprezentant. Dl consilier Bulea Pavel întreabă dacă și asistenții personali primesc vouchere de vacanță. Dna Bârlădeanu Elvira menționează că da, fiind salariat. Dl secretar general menționează că se acordă vouchere dacă au fost prinse sume în bugetul local cu această destinație, dna Bârlădeanu confirmând acest aspect. Dl secretar general precizează că s-au acordat și retroactiv, anterior apariției legii.  S-au acordat pentru perioada 2020-2023, inclusiv pe perioadă în care nu s-au acordat vouchere salariaților primăriei. 

Pentru reprezentarea în instanță în cele două cauze a Consiliului local de către primarul orașului Năsăud, prin consilier juridic sau avocat, se votează cu 13 voturi „pentru”.

Nemaifiind alte discuții, ședința se declară închisă, drept pentru care s-a încheiat prezentul proces-verbal în 2 exemplare.

 

 

Președinte de ședință,                               Contrasemnează: Secretar General    

      Fetti Silviu-Marian                                                     Șoldea Vasile