HOTĂRÂRE

privind aprobarea ajutoarelor de urgență familiilor sau persoanelor singure cu domiciliul în orașul Năsăudaflate în situații de necesitate cauzate de calamități naturale, incendii, accidente, precum şi în alte situații deosebite

 

Consiliul Local Năsăud,

întrunit în ședință ordinară, în prezența a 17 consilieri;

Având în vedere :

 

  • proiectul de hotărâre inițiat de primarul orașului Năsăud;
  • raportul Serviciului Public de Asistență Socială nr. 21583/18.02.2019;
  • expunerea de motive a primarului orașului Năsăud, nr. 24328/21.02.2019;
  • prevederile art. 28 alin.(2) din Legea 416/2001 privind venitul minim garantat, cu modificările şi completările ulterioare;
  • prevederile art.41-art.48 din H.G.R. nr. 50/2011 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr.416/2001 privind venitul minim garantat, cu modificările şi completările ulterioare;
  • prevederile art. 11, art. 15, art. 16 si art. 129 din Legea 292/2011 a asistenței sociale, cu modificările şi completările ulterioare;
  • prevederile art. 24 și art. 25 din Legea nr. 116/2002 privind prevenirea şi combaterea marginalizării sociale, cu modificările şi completările ulterioare;
  • prevederile art. 1 și art. 2 din Legea nr. 17/2000 privind asistența socială a persoanelor vârstnice, republicată, cu modificările și completările ulterioare;
  • prevederile Legii nr 273/2006 privind finanțele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare;
  • raportul comisiei pentru programe de dezvoltare economico-socială, buget, finanțe, administrarea domeniului public şi privat, servicii, comerț, nr. 24621/28.02.2019;
  • raportul comisiei pentru învățământ, sănătate, culte, cultură, probleme ale tineretului, activități sportive şi de agrement, nr. 24622/28.02.2019;
  • raportul comisiei pentru agricultură, silvicultură, zootehnie şi urmărirea aplicării Legii nr. 18/1991, Legii nr. 169/1998 şi Legii nr.1/2000, nr. 24623/28.02.2019;
  • raportul comisiei pentru  administrație publică locală, apărarea ordinii publice, respectarea drepturilor şi libertăților cetățenilor, muncă şi protecție socială, relații cu cetățenii, disciplină, imunitate, nr. 24624/28.02.2019;
  • raportul comisiei pentru amenajarea teritoriului, realizarea lucrărilor publice, urbanism, ecologie, protecția mediului, nr. 24625/28.02.2019;

 

În temeiul dispozițiilor art. 36 alin. (2), lit. „d”, alin. (6), lit. „a”, pct. 2 și art. 45, alin. (2), lit. „a” din Legea nr. 215/2001, a administrației publice locale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,

HOTĂRĂŞTE :

 

Art. 1Primarul poate acorda ajutoare de urgenţă în limita fondurilor existente, familiilor sau persoanelor cu domiciliul în oraşul Năsăud, aflate în una din următoarele situaţii:          

1. Familia sau persoana singură care se află în situație de necesitate datorită calamităţilor naturale, incendiilor sau accidentelor -  ajutor de urgenţă pentru compensarea parţială a pagubelor suferite, în funcţie de nivelul acestora;

2. Deteriorarea locuinţei familiei sau persoanei singure datorată şi altor cauze decât incendiile şi calamităţile naturale care face imposibilă sau riscantă locuirea, impunându-se reparaţii al căror cost din bugetul familiilor sau persoanelor nu le permite -  ajutor de urgenţă pentru reparaţii urgente şi necesare ale locuinţei;

3. Situaţii cauzate de starea de sănătate a unor persoane care necesită investigaţii de specialitate, intervenţii chirurgicale în ţară sau străinătate sau procurarea unor medicamente, hrană pentru regim special sau echipamente medicale al căror cost din bugetul familiei nu le permite  -  ajutor de urgenţă pentru achitarea parţială sau integrală, după caz, a costului acestora, până la suma de 10.000 lei;

4. În situația familiilor sau persoanelor singure care sunt lipsite de adăpost şi nu pot primi o locuinţă socială, nu întrunesc condiţiile necesare internării în instituţii de ocrotire şi nu dispun de veniturile necesare plăţii unei chirii la preţul pieţei  -  acordarea unui ajutor de urgenţă pentru achitarea parţială sau integrală a costului chiriei la preţul pieţei pentru o perioadă care nu poate depăși 3 luni într-un an;

5. Persoane lipsite de aparţinători şi aflate în stare de dependenţă socială care nu pot fi internate în instituţii de ocrotire pentru că veniturile familiei nu le permit achitarea taxelor aferente internării - acordarea unui ajutor de urgenţă pentru achitarea acestor taxe;

6. Bugetul familiilor sau persoanelor singure, cu venituri sub salariul minim pe economie/membru de familie care nu permite acestora asigurarea încălzirii locuinţei în timpul sezonului rece şi familia sau persoana singură nu poate beneficia de ajutor pentru încălzirea locuinţei în temeiul legilor speciale cu reglementare în domeniu -  acordarea unui ajutor de urgenţă pentru acoperirea parţială a costului încălzirii.

7. Decesul unei persoane:

a) fără venit;

b) fără susţinători legali;

c) fără locuinţă;

d) cadavru neidentificat.

Decesul unei persoane din familia nevoiaşă care este lipsită de mijloace materiale, care nu are cele necesare traiului, cu condiţia prezentării documentelor justificative în original care să reflecte cheltuielile făcute cu această ocazie, cu condiţia prezentării documentelor justificative în original care să reflecte cheltuielile făcute cu această ocazie, aparţinătorii sau o altă persoană care a asigurat serviciile funerare neputând beneficia de ajutor pentru înmormântare din partea altor instituţii, în sumă de până la 3000 lei.

8. Sprijinirea unor persoane singure sau familii nevoiaşe în vederea achitării datoriilor la utilităţile de strictă necesitate apă, energie electrică, gaze naturale, impozite la case şi terenuri, datorii acumulate la întreţinere, chirie locuinţe sociale.

9. Repararea, punerea in operă, distribuirea şi transportul materialelor reprezentând ajutorul în natură la domiciliul beneficiarului, pentru persoana singură sau familii nevoiaşe.

10. Sprijinirea persoanelor fără venituri în vederea punerii în legalitate pe linie de evidenta populaţiei şi stare civilă.

11. Sprijinirea persoanelor care au fost eliberate din penitenciar, cu condiţia prezentării documentelor justificative in acest sens.

12. Sprijinirea persoanelor vârstnice fără susţinători legali cu venituri sub salariul minim pe economie.

13. Beneficiarii de ajutor social care decedează şi se constată, în urma anchetei sociale că urmașii acestora sau terţi au suportat cheltuielile cu înmormântarea în sumă de până la 3000 lei, cu condiţia prezentării documentelor justificative în original care să reflecte cheltuielile făcute cu această ocazie.

16. În cazul bolnavilor cronici, cu prioritate persoane vârstnice, provenite din familii în care venitul net/membru de familie nu depăşeşte un salariu minim pe economie - acordarea unui ajutor de urgenţă pentru acoperirea parţială a costurilor medicamentelor până la 75 % din costul acestora dar nu mai mult de 3000 lei pe an în baza scrisorii medicale.

17.  În cazul persoanelor vârstnice, cu boli cronice din orașul  Năsăud, cu  venitul net/membru de familie  care să nu  depășească pensia minima garantata in plata  precum și persoanelor beneficiare de ajutor social stabilit in baza Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat cu modificările și completările ulterioare, cu domiciliul în orașul Năsăud, care îndeplinesc varsta legală de pensionare - acordarea unui ajutor de urgenţă pentru acoperirea parţială a costurilor medicamentelor sub forma tichetelor  sociale o singura data pe an, cu destinație specificată exclusiv pentru medicamente.

Valoarea nominala a tichetelor sociale este de 200 lei/an, în limita bugetului alocat acestor servicii.

Art.2Se aproba metodologia de acordare a ajutoarelor de urgenta, prezentate in anexa nr. 1 care face parte integranta din prezenta hotarâre.

Art.3 (1) Ajutoarele de urgenţă, prevăzute la art. 1, vor fi acordate de Primarul oraşului Năsăud din bugetul local în baza metodologiei aprobată de Consiliul local Năsăud și a cererii  tip după modelul prezentat in anexa nr.2, care face parte integrantă din prezenta hotarâre.

(2)Acordarea ajutoarelor de urgență vor avea la bază ancheta socială efectuată de personalul cu atribuții de asistență socială.

(3)Primarul orasului Nasaud va prezenta trimestrial Consiliului Local al orasului Nasaud prin Serviciul Public de Asistenta Sociala o informare privind sumele alocate si persoanele care au beneficiat de ajutor de urgenta in perioada respectiva.

Art. 4 Cu data adoptării prezentei hotărâri, se abrogă Hotărârea Consiliului Local Năsăud nr. 28/2015 privind acordarea unor ajutoare de urgență și Hotărârea Consiliului Local Năsăud nr. 70/2018 privind acordarea unor beneficii de asistență socială, sub forma de tichete sociale, persoanelor din orașul Năsăud care beneficiază de pensii de stat in cuantum de până la 650 lei lunar și respectiv persoanelor beneficiare de ajutor social din orașul Năsăud care au împlinit vârsta legală de pensionare.

Art.5. Cu ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentei hotărâri se încredințează Serviciul Public de Asistență Socială și Biroul Financiar-contabil, din cadrul aparatului de specialitate al primarului orașului Năsăud.

Art.6.Prezenta hotărâre se aduce la cunoștință publică prin grija secretarului orașului şi se transmite  prin intermediul secretariatului Consiliului Local, către:

-   Instituția Prefectului județului Bistrița-Năsăud;

-   Primarul orașului Năsăud;

-   Biroul Financiar-contabil;

-   Serviciul Public de Asistență Socială.

 

Preşedinte de şedinţă,                                                     Secretar,

        Tomi Iacob                                                           cons.jr. Soldea Vasile

 

 

 

Nr. 13/28.02.2019

Năsăud/ad. Cu 17 v